יום חמישי, 21 בינואר 2010

סיפורו של מפגש עם בנצי נמט

כתבה: חנה גריובר
מנהלת השירות הפסיכולוגי בירושלים




פסיכולוג ופסיכולוגית שלנו
שלום לך ,


ברצוני לשתף אותך במפגש חשוב ומעניין שהתקיים לפני כחודש עם מנהל מנח"י, מר בנצי נמט, בנושא משמעות והיקפי העבודה המערכתית של הפסיכולוגים במערכות החינוך הירושלמיות כיום. בנצי "הזמין" פגישה עם כל צוות הניהול של השירות כדי לדון בשאלות העולות בתהליך הטמעה של השפה המערכתית וביישומו. אני רואה פגישה זו כאירוע מאד חשוב עבורנו, בו הזדמן לנו לעצור, לעשות לעצמנו סיכום ביניים וגם להציג (בגאווה כמובן) את עבודתנו, את ההיבטיה המקצועיים שלנו, את החשיבה העומדת מאחריהם ואת אופי המענה לצרכי מערכות החינוך שאנו נותנים.

טרם הפגישה הרהרתי גם בתהליך שבו הגענו עד הלום וגם בזה אשתף אותך בקצרה:
אני, שהתחלתי את עבודתי בשפ"ח לפני מספר עשורים – עוד זוכרת איך פעם, פסיכולוג מתחיל, לא נכנס לבית הספר לעבוד, טרם עריכת "אבחון בית ספר". מאז ועד היום – מתגלגל צירוף המילים "עבודה מערכתית" על לשוננו וכל גלגול כזה בפי כל מגלגל, יש לו משמעות אחרת. בתהליך הייעוץ הארגוני – כשמיקדנו מבטנו אל עבר העבודה המערכתית במסגרות החינוך, מתוך הרצון לשים אותה במרכז ייחודיותה של עבודת הפסיכולוג החינוכי, עלה הצורך להרחיב ולהעמיק את הידע התיאורטי שלנו בתחום, בדומה ללמידה הרבה שאנחנו משקיעים במשך השנים בתחומים האחרים של הפרופסיה שלנו. עלה הצורך להמשיג את העבודה המערכתית שאנחנו בשרות הפסיכולוגי של ירושלים עושים.

הפגישה עם בנצי הייתה מעניינת, היא אפשרה להעלות דוגמאות והיבטים של עבודה מערכתית בעבודתנו לאורך השנים בכלל ובשנתיים האחרונות בפרט, ולהתחלק בהתבוננות השונה של כל אחד מהנוכחים על הנושא. העלינו בפני בנצי את המציאות, בה אנחנו עוסקים בהיבטים מערכתיים כבר שנים רבות, ולידה את הפיתוח הנוכחי של הקניית הכשרה יותר מסודרת – גם למתמחים וגם למומחים בכירים במדרשה. הצגנו את העבודה של המרכז המערכתי – ואת מיצובו בחזית עבודה זו כממקד את ההתבוננות דרך העדשה המערכתית וגם כמקבל פניות נקודתיות לייעוץ מערכתי לביה"ס. הועלתה דוגמא של מנהלת חדשה בבי"ס שבחרה מכל היועצים האפשריים, באלו של השירות כדי ללוות אותה בהתווית דפוסי ניהול ובהובלת חזון בית ספרי. דובר על חוזר מנכ"ל, בנושא תקנון בית ספרי, תכנית אח"מ ועל אופק חדש כעוד הזדמנויות שלנו להיכנס למקום מוביל מנקודת המבט המערכתית שלנו.

המפגש החל בהעלאת סוגיות שונות המעסיקות אותנו בהקשר לתחום המערכתי כמו:
- מה היא עבודה מערכתית של פסיכולוג במערכת החינוכית?
- איך היא נתפסת ע"י הפסיכולוג וע"י המנהל?
- איך ניתן להסביר פערים גדולים שאנחנו פוגשים פעמים רבות בין שתי אלו?
- עד כמה נעשית הבהרה בין הפסיכולוג למנהל לגבי מהותה של עבודה מערכתית והמקום של הפסיכולוג בה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה