יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

עבודה עם צוות המורים - ממשבר לצמיחה



איך מערכת יוצאת ממשבר?
על סדנת הקיץ -"ממשבר לצמיחה"
כתבה: אורית בריקנר
התבקשתי לשתף אתכם בהתערבות שנעשתה בחופש הגדול השנה בבית הספר בו אני עובדת.
רקע: בשנתיים האחרונות אני משמשת פסיכולוגית בבית ספר יסודי, שבו הלך ונוצר נתק בתוך הצוות החינוכי. ישיבות מורים התקיימו פעמיים בשנה בלבד וישיבות ישיבות צוות בין מקצועי לא התקיימו כלל. קשיי התקשורת בתוך הסגל החינוכי גדלו והועצמו, התסכול הצטבר, ובנוסף לכך ביום האחרון ללימודים התלמידים עשו מעשה וונדליסטי, שעורר ופגע קשות בצוות. הסגל החינוכי התקשה להתמודד עם התסכול הרב שנצבר במהלך עבודתם ובשיחה שנערכה בסוף שנת הלימודים, המורים ומנהל בית הספר הטיחו האשמות האחד כלפי השני, תוך העכרת האוירה. בעקבות כך הוחלט כי שני ימי ההיערכות של הקיץ יוקדשו להתמודדות עם המשבר בחדר המורים ובדרכים להתמודדות עימו. לפני ימי ההערכות ישבנו המנהל, היועצת ואנוכי לבניית התכנית. עדכנו קבוצה של מורות בתכניותינו, וביקשנו מהן להוסיף הארות והערות לתכנית.

סיכום הסדנה:
לתחילת היום הבאתי את סרט
[1] המזמין לשיח על חשיבותה של תקשורת בין אישית. לאחר הסרט והדיון אודותיו, התקיימה שיחה פתוחה על הנושאים שהפריעו לסגל החינוכי במערכת בית הספר. הזמנתי את המשתתפים לבנות בפלסטלינה את מצב בית הספר האידיאלי, ולאחר מכן לבנות את מצב בית הספר כפי שהוא מתקיים במציאות. דיברנו על הפער שבין המצב המציאותי לבין המצב האידיאלי ומיקדנו את הבעיות והקשיים לחמישה נושאים עיקריים. לאחר מכן, הצוות התחלק לחמש קבוצות עבודה, לפי בחירתם, ולפי חמשת הנושאים הנ"ל. העבודה הייתה לפי דפי משימה שחילקנו בסגנון קבוצות ג'יקסו (קבוצות המתחלפות בסדר המתוכנן מראש).
המשימה שנתנו הייתה ברורה וקולעת והמורים מילאו כל שלב ברצינות מרובה. קבוצות העבודה עבדו במסירות כמותה עוד לא ראיתי, המורים נתנו את כל מרצם לדבר. לראשונה בבית הספר כולם הגיעו בבוקר בזמן וחזרו מהפסקות בזמן. בסוף קבוצות העבודה הייתה חזרה למליאה לסיכומים המלצות. תוך כדי השיחה אני סיכמתי והקלדתי לתוך מצגת (powerpoint) את דבריהם, וזה הוקרן בזמן אמת על הקיר. המטרה הייתה לתת תחושה שדברים לא נאמרו באוויר, הכל נרשם ומיד אורגן לכותרות ולנושאים לטיפול. בנוסף זה יצר תחושת שקיפות - הצוות יכל להשפיע בזמן אמת, על הניסוח של הדברים.

התוצאות הפתיעו את כולנו ברמת ההתגייסות של כולם ובעוצמות הרגשיות החיוביות. הבקשות השונות והחשובות של המורים, הנכונות של ההנהלה להיענות לבקשותיהם, ובקשות לשינוי תפקידים של דמויות בעלות תפקידים לא פורמאליים ולא רצויים במערכת. יתרה מזאת וחשוב מכל הייתה אווירה אמיתית של הקשבה. בהפסקות ישבנו (המנהל היועצת ואני) במטרה לשוחח על הסדנה, כדי שנוכל לשוב לצוות רעננים, מוחזקים וקשובים. המורים הגיבו בהתאם והמשובים היו מעולים. בסוף היום ובתחילת היום השני, מורים אמרו דברים כמו:"כעת אני מרגישה שאני ממש יוצאת לחופש", "יש לי הקלה", "יש לי תקווה שאם נמשיך לעבוד במשך השנה כמו שעבדנו היום, אני ארגיש אחרת, כי עכשיו אני מרגישה פשוט טוב".. את השנה פתחנו כולנו באווירה של התחדשות אמיתית ואופטימיות. דברים נכנסים למסלול חדש וזה ניכר בכמה רבדים. אבל ברור לכולנו שעכשיו העבודה הקשה והאמיתית צריכה להתחיל.
מצורפים ההנחיות שניסחנו.
תודה ובהצלחה...
תודות למי שהדריכו אותי: אסתי גרכט וצילה מגדסי תורי.
[1] http://www.youtube.com/watch?v=ouXWvNYLXfo&eurl=http%3A%2F%2Ffilmfestival%2Emouse%2Eco%2Eil%2F&feature=player_embedded


ימי היערכות : ממשבר לצמיחה
הנחייה לקבוצות מומחים – משימה ראשונה:
1. למידת הבעיה :
א. מה מוקד הבעיה?
ב. תנו דוגמא/ות לבעיה?
ג. מי מעורב בבעיה?
ד. מה ההשפעה של הבעיה עליי? ברמה האישית (כאדם)? ברמה המקצועית (כמורה)?
ה. מה ההשפעה על המערכת (ביה"ס)?
2. מה המצב הריאלי הרצוי?
א. מה השינוי שתרצו לחולל?
ב. למה אתם זקוקים לשם כך?
ג. במי תרצו להיעזר ?
ד. מה יהיה חלקך בקידום נושא זה?
ה. מה טווח הזמן הדרוש להגיע ליעד זה?
3. תכנון עבודה:
א. מה לדעתכם ניתן להשגה?
ב. נסו להעריך איפה עלולים לעלות קשיים?
ג. מה יכול יהיה לעזור מול הקשיים הנ"ל?
ד. מה אתן יכולות לגייס מתוככן/ם שיעזור לכם מול הקשיים?
4. נסחו המלצות לפעולות המשך
5. מה סייע לכם בתהליך החשיבה?

ימי היערכות : ממשבר לצמיחה
הנחיות לקבוצות ג'יקסו – משימה שנייה (יום שני):

לגבי כל נציג:

1. הציגו את אפיון הבעיה שעלתה בקבוצתכם
2. הציגו את דרכי הפעולה עליהם חשבתם
3. מה ההמלצות שניסחתם?
4. העלו בקבוצה זוויות חשיבה נוספות על אפיון הבעיה ?
5. חישבו בקבוצה על דרכי פעולה אפשריות נוספות?
6. מה סייע לכם בתהליך החשיבה?


ימי היערכות : ממשבר לצמיחה

הנחייה לקבוצות מומחים – משימה שלישית:
עליכם להתכונן להצגת מסקנותיכם במליאה.
דונו בכל התוספות שקיבלתם מהקבוצות משימה 2.
רשמו על בריסטול את כל ההמלצות לפעולה (ומי יבצען) לשנה זו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה