יום ראשון, 13 בספטמבר 2009

ארגז כלים לעבודה מערכתית בגן


ארגז כלים לעבודת הגננת
(מיועד לפסיכולוג הגן)

מטרת מסמך זה להציג המלצות מעשיות לעבודת הגננת בגן עם ילדים מתקשים. הגדרנו כמה תחומי קושי שילדים מציגים: קשיי התארגנות, קשיי קשב וריכוז, קשיים בתחום החברתי-התקשרותי, קשיי התנהגות, קשיים בהתמודדות עם משימות לימודיות.
למרות החלוקה הזו, שנעשית לצרכים מתודיים, יש לזכור שהילד הוא שלם. לא רצוי להסתכל על הילד רק דרך הפריזמה של תחום הקושי שלו.
כמה עקרונות כלליים מנחים את החשיבה שלנו: יש למצוא דרך להכיל את הילד על כל קשייו; כל ילד מתפתח בקצב שלו ויש להתאים את גישת המבוגר-המטפל לצורכי הילד; יש להתאים את ה'כלים' לגננת המסוימת ולבנות ם בעבודה משותפת איתה.
נקודה חשובה נוספת: יש לזכור את האפשרות שהקושי של הילד הוא 'סימפטום' המבטא בעיה מערכתית הקשורה לתנאים בגן או אווירה ,לקבוצת ילדים, לתפקוד הגננת.


1. התארגנות

- שיר לכל מעבר
- סדר יום קבוע ומוכרז
- אמצעים חזותיים לסדר
- מע' שעות אישית עם המחשה חזותית
- הטרמה של פעילויות וגם סגירה של משימות
- הצמדת חבר מלווה
- עבודה על תכנית של רצפים וסדר – דגש על המללה
- הוראות אינדיבידואליות
- פירוק משימות
- ארגון היום וקביעת מטרות לילד – בבוקר ובדיקה בסוף היום

2. קשב וריכוז

- ישיבה על-יד הגננת
- הטרמה של תוכן
- אמצעי המחשה אישיים
- התאמה של צורת ישיבה לילד
- שילוב של התעמלות בין הפעילויות – הכנסת פעילות גופנית לגיוון ופריקת מתחים




3. חברתי – התקשרותי


מערכתי : - "משכיני שלום " (תורנות ילדים)
- עבודה של הגננת בקבוצות
חוקים של משחק
- במפגש: משחק תפקידים (טכניקת הכפיל)
- עבודה אישית עם ילדים (לפני ואחרי (CBT )
- ניתוח אירוע (זיהוי הרצף , החלק של ילד)
- עבודה הדרגתית בקבוצה קטנה
- שיחה אישית עם ילד
- עבודה עם הילד בתוך קבוצה – משחק סימבולי (בהקשר זה אנחנו רוצים, באופן כללי, לעודד משחק סימלי בגן (משחק ב'כאילו') עקב חשיבותו הרבה בהתפתחות ילדים וגם בגלל האפשרות ללמוד הרבה על הילד מתוך תצפית במשחק חופשי של הילד. רצוי להעשיר את פינות הגן – תחפושות, מראה לבנות סיטואציות כמו סופרמרקט וכו')
- עבודה דרך סיפורים ושירים (שימוש בכתיבת סיפורים)

4. התנהגות


- תוכניות של עיצוב התנהגות – בשיתוף הורים, הורים יכולים לתת את
הפרס; בניית התוכנית בדיאלוג עם הילד
- אבחנה בין הצבת גבולות ומתן הסבר (אחרי הרגעה) – יש לקיים שיחה עם הילד אחרי אירוע בעייתי
- להשתמש ב'פסק זמן'
- ליצור רשימת תפקידים יוקרתיים כדי לתת או לשלול
- חיזוק: גם התפעלות וגם הכרה (ולידציה)
- פתרונות שהם אינם עונש: ריפרימינג, לשבת בצד. לשטוף פנים


5. התמודדות עם משימות לימודיות

- משימות קצרות
- להפוך משימה למשמעותית, רלבנטית לילד
- משימה קבוצתית (מעודד אחריות)

תגובה 1: